محصولات برودتی

بررسی انواع یخساز خانگی و صنعتی

از گذشته تا به امروز بشر همیشه نیاز به یک منبع سرمایشی داشته تا بتواند نوشیدنی و خوراکی های خود را از آن طریق خنک نگه دارد. استفاده از یخچال های طبیعی ، چاه ها و غارهای یخی از جمله مواردی می باشد که در گذشته به عنوان منبع سرمایشی استفاده میشد. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و علم ، ماشین های اتوماتیک تحت عنوان یخساز در این زمینه طراحی شده اند که عمل خنک سازی مواد غذایی و یا نوشیدنی ها را برای انسان ها بسیار آسان نموده اند. یخسازها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای اهداف و مکان های خاصی ساخته می شوند. در این مقاله شما با انواع دستگاه یخساز و موارد کاربرد هر یک آشنا خواهید شد.

معرفی انواع یخساز

در حالت کلی یخساز ها در 4 طرح اصلی ، یخساز حبه ای ، یخساز قالبی ، یخساز پودری و یخساز پولکی ساخته میشوند. در واقع تفاوت اصلی این دستگاه ها در اندازه و شکل یخ تولیدی می باشد. هر کدام از این یخسازها مزیت های خاص خود را دارند و موارد مصرف هر یک متفاوت می باشد.

 

یخساز حبه ای : این دستگاه ها به منظور تولید یخ های حبه ای و مکعبی شکل ساخته شده اند. یخ حاصل از این دستگاه ها کاملا خوراکی بوده و برای مصارف خوراکی ، خنک کردن مایعات و نوشیدنی ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. یخساز حبه ای در انواع مختلف یخساز خانگی ، رستورانی ، کافی شاپی و صنعتی طراحی میشوند. تفاوت اصلی بین این مدل ها در ظرفیت تولید یخ و نحوه کارکرد آن می باشد. بعنوان مثال در یخساز خانگی ظرفیت تولید یخ پایین و در حد 10 الی 15 کیلو گرم در شبانه روز است.

زیرا این مقدار یخ حبه ای در منازل برای مصارف روزانه کفایت میکند و نیازی به ظرفیت بیشتری نیست. همچنین مخزن این نوع دستگاه ها به صورت دستی پر میشود. این یخساز ها وزن کمتر و ابعاد کوچکتری دارند. به یخساز خانگی یخساز رومیزی نیز گفته میشود. استفاده از این یخساز تنها محدود به منزل نیست ، از این یخساز می توان در محل و دفتر کار نیز استفاده نمود.

در یخسازهای رستورانی ، کافی شاپی و صنعتی ، ظرفیت تولید یخ بالا می باشد. همچنین عملکرد این یخسازها تمام اتوماتیک بوده و دستگاه مستقیما به آب شهری وصل می شود. در مکان های همچون رستوران ، هتل و … نیاز به یخ در طول روز بسیار بیشتر از منزل می باشد ، از این رو مخزن یخسازی دستگاه یخساز رستورانی بیشتر از یخساز خانگی است. یخسازهای صنعتی نیز بیشتر در  آشپزخانه های صنعتی و هتل های بزرگ و … مورد استفاده قرار می گیرند. حجم تولید یخ در این یخسازها به بیش از چند صد کیلو در طول شبانه روز می رسد. در یخساز های حبه ای همانند یخچال های خانگی از موتورهای هرماتیک بعنوان منبع برودتی استفاده میشود.

یخساز قالبی : در این یخسازها ، ابعاد یخ تولید شده بزرگ و وزن آن نیز سنگین می باشد. به طور معمول یخساز قالبی ، یخ هایی به طول بیش از یک متر و با وزن 25 کیلو گرم تولید میکند. یخ های قالبی علاوه بر مصرف خوراکی بیشتر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال از یخ های قالبی در لنج های ماهیگیری ، بچینگ بتن ، کشتارگاه های دام و طیور و … بیشتر استفاده می شود. یخساز قالبی به کارخانه یخسازی معروف است. این دستگاه ها در دو نوع ثابت و سیار ساخته میشوند.

اگر تعداد قالب های این یخساز کمتر از 800 عدد باشد ، یخساز به صورت سیار طراحی شده و در غیر اینصورت یخساز به صورت ثابت طراحی میگردد. نکته قابل توجه در این نوع یخسازها ، ابعاد و اندازه دستگاه می باشد. در قدیم کارخانه یخسازی نیاز به فضای بزرگ و نیروی کار زیاد داشت. در حالی که کارخانه یخسازی امروزی ، فضای بسیار کم اشغال نموده و نیاز به نیروی کار آنچنانی نیز ندارند. در کارخانه یخسازی بر خلاف سایر دستگاه های یخساز ، از موتورهای سمی هرماتیک استفاده میشود. این موتورها در مقایسه با موتورهای هرماتیک ، دوام و عمر بیشتر و کیفیت بهتری دارند.

یخساز پودری : این یخساز یخ پودری و برفکی شکل تولید می کند. با توجه به اینکه یخ پودری سرعت بیشتری در خنک کردن و جذب گرما دارد، از یخ پودری این دستگاه ، در کشتارگاه های ذبح دام و طیور استفاده میشود. لازم به ذکر است که گوشت قرمز و همچنین گوشت طیور و ماهی ها به شدت در برابر گرما فاسد می شوند. به هنگام کشتار برای خنک کردن سریع و جلوگیری از فاسد شدن گوشت انواع دام و طیور از یخ های پودری استفاده می شود. استفاده دیگر از یخ های پودری مربوط به آبمیوه فروشی ها و … می باشد که برای خنک کردن سریع نوشیدنی و ایجاد نوشیدنی تگرگی از آن استفاده میگردد.

یخساز پولکی : این دستگاه نیز قادر به تولید یخ های پولکی و نازک می باشد. ساختار این یخساز کمی پیچیده تر از سایر یخسازها است و سازندگان این نوع یخسازها در داخل کشور انگشت شمار می باشند. از یخهای پولکی نیز در صنایع مختلف همچون سیستم های برودتی بتن ، نگه داری از مواد غذایی ، صنعت شیلات و ماهیگیری ، صنایع شیمیایی و آزمایشگاهی ، مصارف معمولی و … استفاده وسیعی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن